fredag 24. september 2010

Et litt annerledes kort :)

Her skal jeg vise trinn for trinn hvordan du lager dette kortet her. hvis mange muligheter å lage det på, men nå tok jeg bare en rask versjon for å vise dere :)



 Da begynner vi :




 1. Finn frem ønsket ark, og sjer det opp slik at det måler 15 x 21 cm.





 2. Preg (lag brett) kortet på midten som vist på bildet.




 3. Kutt ut en 10 x 2 cm rektangel som skal festes frempå kortet.




 4. Deretter skjerer du ut 4 ruter som måler 6,5 x 6,5 cm.





 5. Så skal du kutte ut den lange rektangelen helt til høyre på bildet. den skal måle 19,5 x 5 cm.




 6. Nå skal du prege den største rektangelen. Klikk på bildet får å se mål og bedre forklaring.



 7. Da er alt kuttet ferdig, nå er det bare å begynne å sette sammen. Ta den lille rektangelen, å lim KUN på hver ende, ca. sånn jeg har gjort på bildet. så limer du den på kortet ca. 4 cm opp fra bunnen.



 8. Slik skal set se ut så langt. Det skal være glipe i midten av den lille rektangelen du limte på.


9. Så har jeg valgt å putte på en "eylet" nederst på den lange rektangelen, slik jeg kan feste en tau å dra i. Så de som ikke har gjort dette før, får en liten forklaring på hvordan en gjør det her. :) Det er forskjellig utstyr av hvordan du kan gjøre dette, men her viser jeg mitt og det jeg trenger. Du trenger: en hammer, eyelets og eyelets verktøy. (vet ikke hva de forskjellige heter, men du får kjøpt det på hobby og scrappe butikker).



 10. Så banker du enkelt og greit hull gjennom arket der du syns det passer seg best.






11. Putter eyleten gjennom hullet..


12. ..Snur arket, og banker ned bakdelen med det andre eylets verktøyet..



13. ..Så det blir seende slik ut.






14. Nå skal du lime på den store rektangelen på kortet. Da skal du ta litt lim på tuppen på den korteste siden, og feste det midt på den allerede festede rektangelen. (klikk på bildet)





15. Etter du har gjort det, skal det se slik ut.




16. Så skal du lime på rutene. Da tar du litt lim litt nedforbi hver kant (Se bilde), og fester de på.




17. Da skal det etterhvert se slik ut.









18. Da er det bare å begynne å pynte med mønster ark og div. hvis du ønsker det.


19. Så kan du enten pynte videre som om det skulle vært et vanlig kort..




20. ..Eller lime rundt kantene og brette det sammen slik at det blir en lomme..


 
21. ..Slik :) Så kan du legge hva du måtte ønske oppi lommen. enten en god sjokkolade, en tag, kinobilletter etc. 




LYKKE TIL! :)


post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar