fredag 1. oktober 2010

Mal på et eske-kort :)

Det finnes mange fine eske kort, her skal jeg vise dere hvordan dere kan lage den ene varianten trinn for trinn..

Vi skal lage denne:



 Slik gjør du..




 1. Her trenger du ganske mye ark, så på dette begynner jeg med å finne frem 3 ark som måler 30 x 30 cm. Alle 3 trenger ikke å være samme farge.





 2. Så skal du kutte de. Den en firkanten (den nederste) skal måle 23 x 23 cm. Den midterste skal måle 22 x 22 cm, og den øverste skal måle 21 x 21 cm.






 3. Etter at alle firkantene er kuttet ut i rett mål, skal du prege dem. Den nederste (den største) skal du prege med 7,7 cm, slik at det blir 9 pregede ruter totalt. (klikk på bildet)
(Her er arket pluttselig brunt, men ikke bli forvirret av det, jeg gjorde bare en feil, å måtte begynne på et nytt ark, derfor ble det brunt! ;) )




 4. Så preger du den midterste på samme måte, bare denne skal måle 7,3 cm. (klikk på bildet)




 5. Så preger du den øverste (den minste), og den skal måle 7 x 7 cm.




 6. Så skal du kutte vekk 4 av de ytterste rutene, slik at det blir akkuratt som et kors. Dette skal du gjør på alle 3, men pass på så du ikke kutter feil her, det har nemlig jeg gjort mange ganger! :)




 7. Disse rutene her som du akkuratt har kuttet vekk, kan være greie å spare på. Jeg har brukt disse til dette kortet når jeg skal begynne å pynte å stemple. Så har jeg kuttet de litt til, å limt de på etterhvert. Men det velger du selv.




 8. Nå er det bare å lime de 3 "korsene" oppå hverandre, sånn at det vil bli seende slik ut. Jeg har valgt å punche ut toppene, men det er også fint å runde av hjørnene. Hvis ikke kan du bare ha de sånn som de er.




 9. Mens det andre tørker, kan du begynne på lokket. Her har jeg valgt å bruge et tykt mønster ark, men du velger selv hva du vil bruke. Lokke skal måle 15,2 x 15,2 cm.



10. Så skal du prege med 3,5 cm ut fra hver kant. (Klikk på bildet)




 11. Å for at det skal bli lettere å brette lokket sammen, kan du prege slik jeg har gjort her.







12. Så bretter du sammen sidene slik som vist på bildet. Her er det greit å bruke noen binders slik at det holler seg på plass. Og mens lokket tørker, kan du begynne å pynte, stemple, skrive og gjøre hva du vil på sidene til selve kortet.







  

LYKKE TIL :):)



post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar