onsdag 22. desember 2010

Hjemmelagede drops

Jeg har i mange år nå hatt lyst til å lage hjemmelagede drops. Men det har liksom aldri blitt..Enten har jeg ikke oppskrift når jeg har tid til å sette meg inn i å lage det, eller så har jeg ikke tid når jeg endelig har oppskriften i hus etc..
MEN i år, har jeg slått til! Kjøpte meg en starter kit på panduro hobby + noen ekstra smaker og farger.
I starter kiten følgte det med alt jeg trengde og å lage drops + et hefte med tips, fremgangsmåter og oppskrifter.

Her er en liten fremgangsmåte for dere som har tenkt å prøve dere på hjemmelagede drops:)

Jeg startet med å finne frem det jeg hadde av utstyr til dropslagingen, og det sto veldig godt forklart i det lille heftet hva jeg trengte og hva jeg burde gjøre før kokingen og etter.

 Så la jeg et fuktet hånkle under et stekebrett. Og oppå det la jeg en teflonmatte. Jeg penslet med en nøytral matolje, både over og under teflonmatten, samt alle redskapene jeg skulle bruke.
 Så var det bare å sette i gang med kokingen. Oppi her er det vann, sukker og druesukker. Jeg skulle ikke røre oppi her...men
 ...Jeg rørte bittelitt alikevell med termometeret. Her koker det for full hals, og jeg følte godt med på temperaturen. Den skulle være ca. 162 grader.
 Når temperaturen var passe, hellte jeg massen over på teflonplaten, og begynte å elte den med plastik skrapene, og etter hvert ta oppi sitronsyre, aroma og farge.
 Litt travelt her i prosessen, men knipset et bilde når massen enda var varm, men klar til å formes. jeg delte massen i to, og dro den ut til en lang pølse, å klippet av små biter. ( I denne prosessen måtte jeg jobbe raskt! I slutten på eple massen ble den alt for hard til at jeg kunne klippe ut små drops, så det ble ikke så mange drops med eplesmak..)


 Drops med eplesmak

 Drops med bringebærsmak

 Drops med karamellsmak

 Når de hadde kjølnet litt, ristet jeg dropsene i en pose med litt melis i, slik at de ikke skal klebe seg fast i hverandre.
Så delte jeg de opp å la de oppi små fine cellofan poser.
Koselig liten ekstragave til jul. Og posene skal få en personlig tag etterhvert:)


post signature

1 kommentar:

  1. NAM! Disse såg jo sååå gode ut!! -Hadde planer om å lage konfekt i år.. men -kanskje neste år:)
    Ønsker deg en fin nyttårskveld og et godt nyttår:)
    Go klem i fra mæ

    SvarSlett